Designer’s paradox

Jeste li ikada čuli za termin „”designer’s paradox“? To je termin koji su skovali sami dizajneri kako bi okarakterizirali probleme s kojima se susreću i dileme koje imaju. Naime, kao dizajner, želite stvarati nešto, stvarati predmete koji bi poboljšali ili uljepšali svakodnevicu, školovani ste za to, ali na kraju krajeva sve te stvari jednostavno završe u – smeću.

Jeste li ikada razmišljali o tome da je skoro svaka stvar koju ćete ovih blagdana kupiti za svoje najbliže djelo nekog dizajnera, te da je neki drugi dizajner još napravio i pakiranje za taj predmet? Da je skoro svaka namirnica koju ćete upotrijebiti na svom blagdanskom stolu zapakirana u ambalažu koju je neki dizajner napravio baš za nju? Obzirom kako su stvari koje kupujemo i koje su sve češće jednokratne ili u jednokratnoj ambalaži jedni od najvećih „krivaca“ za klimatske promjene, logično se nameće pitanje jesu li dizajneri na neki način odgovorni tj. u kojoj mjeri su upravo oni nositelji titule najvećih zagađivača (naravno uz transport, poljoprivredu i ostatak ekipe).

Ovo je jedna grozna ideja za svakog dizajnera. Ali isto tako jedna nova misao koja će vas, nadam se, navesti da ovih blagdana kupujete manje stvari, ali kupujete bolje. Stoga u nastavku slijedi moj mali doprinos ovoj temi, jedan skromni „vodič“ u nadi da ćete krenuti najmanjim koracima prema velikim promjenama. Jer iako ljudi misle da ne mogu ništa učiniti, da su stvari izvan njihove kontrole, istina je da velike globalne firme itekako osluškuju ponašanje kupaca i da će i na najmanju mogućnost gubitka istih, itekako unijeti promjene u svom načinu poslovanja.

1.
KUPUJTE LOKALNO

Jako puno proizvoda možete naći negdje u svojoj blizini, u svom gradu. I zaista nema potrebe da sve dolazi s drugog kraja planete, prelazeći tisuće i tisuće kilometara kako bi mi imali pristup svemu što nam padne na pamet u svakom trenutku. Ali znam što ćete reći… Reći ćete mi da su vrijeme i novac problem. Da biste istražili lokalne proizvođače potrebno je uložiti nešto više vremena za razliku od odlaska u shopping centar u kojem je sve već izloženo na polici, da su proizvodi lokalnih proizvođača često skuplji od onih u supermaketima i to je istina. Ne mislim da trebamo potpuno izbrisati svaki element našeg modernog života i ne koristiti prednosti koje imamo, ali zaista je krajnje vrijeme da se promjene naše navike kupovanja jer u svakoj zajednici postoje divni umjetnici i mali poduzetnici koji proizvode genijalne stvari ili razne udruge koje izrađuju rukotvorine i dobro je razmišljati kome dajemo svoje novce. U što točno ulažemo.

2.
KUPUJTE OD MALIH PROIZVOĐAČA

Ovo se nadovezuje na prethodnu misao o razmišljanju što možemo naći lokalno. Kupujući od malih, lokalnih proizvođača zaista pridonosimo svojoj zajednici, malim opg-ovima i obiteljskim poduzećima te malim i srednjim poduzetnicima koji čine preko 90% ukupnog broja poduzetnika.

3.
INVESTIRAJTE U ZNANJE I ISKUSTVA

Razmišljate o iskustvenim poklonima, odlascima u kino ili izlete, online tečajevima, e-bookovima i slično. Razmišljate o poklonima koji su dobri dugoročno, koji mogu poboljšati kvalitetu nečijeg života i unijeti stvarnu promjenu. Pišući sve ovo zapravo mi se najčešće vraća misao o djeci jer otkada imam djecu, tek tada sam shvatila koja količina stvari dolazi u paketu s njima. Samo za blagdane moja djeca bi od članova obitelji dobila po desetak plastičnih igračaka s kojima se već idući dan nisu igrali, ili u još gorem slučaju, igračke su završile u smeću jednostavno jer bi se potrgale.

4.
KUPUJTE MUDRO ILI NAPRAVITE NEŠTO SAMI

U slučaju da ste stekli dojam da neki dizajneri zagovaraju prestanak kupnje proizvoda ili brisanja tradicije poklona (me included), u krivu ste 😀 Radi se o tome da pokušavamo promovirati racionalniju kupnju uz promišljanje što je nekome doista potrebno, da li je to poklon sa svrhom i kojeg će netko zaista iskoristiti. Razmišljajte koja je vrijednost tog proizvoda, od kojeg je materijala napravljen, da li se može ponovno upotrijebiti ili adekvatno reciklirati… Nešto od toga sigurno možete i napraviti sami. Papiri za umatanje su odličan primjer. Oni se uglavnom ne mogu reciklirati i doslovno služe svrsi par minuta nakon čega ih bacate u smeće, a lako ih možete napraviti sami od papirnatih vrećica, natur papira ili tekstila.

5.
SMANJI, PONOVNO UPOTRIJEBI, RECIKLIRAJ

Ovo je načelo kojim bi se svi trebali voditi prilikom kupnje bilo kojeg proizvoda. Znati da proizvod možemo odložiti u kantu određene boje nakon korištenja više jednostavno nije dovoljno. Proizvoda je sve više na tržištu, nama kao kupcima se nameću potrebe koje nikada prije nisu postojale, sa jednom jedinom svrhom a to je da kupujemo više. Bolji svijet za budće naraštaje možemo osigurati jedino ako razmišljamo što kupujemo i od koga.

Jeste li ikada čuli za termin „”designer’s paradox“? To je termin koji su skovali sami dizajneri kako bi okarakterizirali probleme s kojima se susreću i dileme koje imaju. Naime, kao dizajner, želite stvarati nešto, stvarati predmete koji bi poboljšali ili uljepšali svakodnevicu, školovani ste za to, ali na kraju krajeva sve te stvari jednostavno završe u – smeću.

Jeste li ikada razmišljali o tome da je skoro svaka stvar koju ćete ovih blagdana kupiti za svoje najbliže djelo nekog dizajnera, te da je neki drugi dizajner još napravio i pakiranje za taj predmet? Da je skoro svaka namirnica koju ćete upotrijebiti na svom blagdanskom stolu zapakirana u ambalažu koju je neki dizajner napravio baš za nju? Obzirom kako su stvari koje kupujemo i koje su sve češće jednokratne ili u jednokratnoj ambalaži jedni od najvećih „krivaca“ za klimatske promjene, logično se nameće pitanje jesu li dizajneri na neki način odgovorni tj. u kojoj mjeri su upravo oni nositelji titule najvećih zagađivača (naravno uz transport, poljoprivredu i ostatak ekipe).

Ovo je jedna grozna ideja za svakog dizajnera. Ali isto tako jedna nova misao koja će vas, nadam se, navesti da ovih blagdana kupujete manje stvari, ali kupujete bolje. Stoga u nastavku slijedi moj mali doprinos ovoj temi, jedan skromni „vodič“ u nadi da ćete krenuti najmanjim koracima prema velikim promjenama. Jer iako ljudi misle da ne mogu ništa učiniti, da su stvari izvan njihove kontrole, istina je da velike globalne firme itekako osluškuju ponašanje kupaca i da će i na najmanju mogućnost gubitka istih, itekako unijeti promjene u svom načinu poslovanja.

1.
KUPUJTE LOKALNO

Jako puno proizvoda možete naći negdje u svojoj blizini, u svom gradu. I zaista nema potrebe da sve dolazi s drugog kraja planete, prelazeći tisuće i tisuće kilometara kako bi mi imali pristup svemu što nam padne na pamet u svakom trenutku. Ali znam što ćete reći… Reći ćete mi da su vrijeme i novac problem. Da biste istražili lokalne proizvođače potrebno je uložiti nešto više vremena za razliku od odlaska u shopping centar u kojem je sve već izloženo na polici, da su proizvodi lokalnih proizvođača često skuplji od onih u supermaketima i to je istina. Ne mislim da trebamo potpuno izbrisati svaki element našeg modernog života i ne koristiti prednosti koje imamo, ali zaista je krajnje vrijeme da se promjene naše navike kupovanja jer u svakoj zajednici postoje divni umjetnici i mali poduzetnici koji proizvode genijalne stvari ili razne udruge koje izrađuju rukotvorine i dobro je razmišljati kome dajemo svoje novce. U što točno ulažemo.

2.
KUPUJTE OD MALIH PROIZVOĐAČA

Ovo se nadovezuje na prethodnu misao o razmišljanju što možemo naći lokalno. Kupujući od malih, lokalnih proizvođača zaista pridonosimo svojoj zajednici, malim opg-ovima i obiteljskim poduzećima te malim i srednjim poduzetnicima koji čine preko 90% ukupnog broja poduzetnika.

3.
INVESTIRAJTE U ZNANJE I ISKUSTVA

Razmišljate o iskustvenim poklonima, odlascima u kino ili izlete, online tečajevima, e-bookovima i slično. Razmišljate o poklonima koji su dobri dugoročno, koji mogu poboljšati kvalitetu nečijeg života i unijeti stvarnu promjenu. Pišući sve ovo zapravo mi se najčešće vraća misao o djeci jer otkada imam djecu, tek tada sam shvatila koja količina stvari dolazi u paketu s njima. Samo za blagdane moja djeca bi od članova obitelji dobila po desetak plastičnih igračaka s kojima se već idući dan nisu igrali, ili u još gorem slučaju, igračke su završile u smeću jednostavno jer bi se potrgale.

4.
KUPUJTE MUDRO ILI NAPRAVITE NEŠTO SAMI

U slučaju da ste stekli dojam da neki dizajneri zagovaraju prestanak kupnje proizvoda ili brisanja tradicije poklona (me included), u krivu ste 😀 Radi se o tome da pokušavamo promovirati racionalniju kupnju uz promišljanje što je nekome doista potrebno, da li je to poklon sa svrhom i kojeg će netko zaista iskoristiti. Razmišljajte koja je vrijednost tog proizvoda, od kojeg je materijala napravljen, da li se može ponovno upotrijebiti ili adekvatno reciklirati… Nešto od toga sigurno možete i napraviti sami. Papiri za umatanje su odličan primjer. Oni se uglavnom ne mogu reciklirati i doslovno služe svrsi par minuta nakon čega ih bacate u smeće, a lako ih možete napraviti sami od papirnatih vrećica, natur papira ili tekstila.

5.
SMANJI, PONOVNO UPOTRIJEBI, RECIKLIRAJ

Ovo je načelo kojim bi se svi trebali voditi prilikom kupnje bilo kojeg proizvoda. Znati da proizvod možemo odložiti u kantu određene boje nakon korištenja više jednostavno nije dovoljno. Proizvoda je sve više na tržištu, nama kao kupcima se nameću potrebe koje nikada prije nisu postojale, sa jednom jedinom svrhom a to je da kupujemo više. Bolji svijet za budće naraštaje možemo osigurati jedino ako razmišljamo što kupujemo i od koga.