Ambalaža je prvo što kupac vidi i prvo što kupac dodirne.
Ona je prvi kontakt kupca s vašim proizvodom i zato je toliko važna.
Ambalaža jednostavno – PRODAJE.

Procjenjuje se da čak 70% kupaca stvara dojmove o brendu ovisno o pakiranju proizvoda tj. ambalaži. To se sve odvija u sekundama i većinom podsvjesno, ali bitno je ostaviti taj pozitivan (prvi) dojam. Zato koliko god bio kvalitetan vaš proizvod, uvijek trebate ulagati i u ambalažu jer će vam to direktno utjecati na prodaju (postoj istraživanja koja pokazuju da su brendovi nakon što bi posvetili pozornost ambalaži bilježili povećanje interesa kupaca za 30%). Ambalaža naravno služi kako bi proizvod transportirali, držali na policama, fizički zaštitili i slično, ali tu nećemo pričati o tim fizičkim ulogama koje ima, već želim istaknuti druge njene karakteristike:

01

Prvi zadatak ambalaže je da ju potrošač uoči/primjeti na polici. To je ono prvo i osnovno. U Italiji je provedeno jedno istraživanje gdje je testna skupina ljudi imala zadatak da obavi kupnju u samo jednom redu velikog supermarketa i na samoj jednoj vrsti proizvoda. Konkretno kupovali su kekse i rezultati istraživanja su bili zaista poražavajući. Od 190 referentnih proizvoda, ljudi su vidjeli samo 28!! Znači da 85% ponude nisu uopće vidjeli. Zašto je to tako? Zasigurno je jedan od velikih (ako ne i glavni razlog) preopterećenost ponudom, vizualna buka i kaos koji se događaju u supermarketima, tisuće proizvoda i boja i poruka poslaganih na skučenim policama – a kupcu se obično jednostavno žuri i želi kupnju obaviti što prije. Zato da biste uopće bili primjećeni, da bi vas kupac vidio morate poremetiti tu naviku ljudi tj taj obrazac gdje oni ulaze u dućan i  i morate natjerati kupca da vas primjeti.

02

Zatim ona komunicira što je proizvod, što je unutra… Ta poruka mora biti jasna i direktna. Potrošač ne smije istraživati etiketu da bi otkrio o kojem je proizvodu riječ. Učinkovito pakiranje omogućava da na prvi pogled lako shvatiti tko sam, što sam i zašto sam relevantan za tvoj život.

03

Zatim je bitna kvaliteta i izrada pakiranja tj. onaj taktilni doživljaj pogotovo kad je riječ o luksuznijim proizvodima. … Možemo za primjer uzeti bočicu parfema. Iako košta nekoliko stotina kuna, osjećate se super što ste ga kupili – parfem je u predivnoj bočici, a bočica u luksuznoj kutiji, imate osjećaj da u rukama držite nešto vrijedno i skupocjeno. Baš vam je uljepšao dan. Toliko da ćete se i sutra i svaki put kad se našpricate s njim, osjećati tako dobro i posebno. Nije vam žao niti jedne kune koju ste potrošili. Dobro potrošen novac mislite si, vrijedilo je 🙂 A sad zamislite da ste taj parfem dobili u najobičnijoj prozirnoj bočici raspršivača bez dizajna i bez ambalaže… Biste li izdvojili par stotina kuna za njega? Vjerojatno ne. Tu dolazimo do nečega što je jako važna uloga ambalaže – a to je doživljaj. Kakva je ta kutijica pod rukom, kakav je materijal. Jel jeftin ili neki skup? Dizajn, elegancija, tipografija, boje i materijal… U biti cijelo ovo pakiranje izgleda kao da se netko jako potrudio oko njega jer mu je stalo do kupca. Vi ste kupujući taj parfem, tu bočicu kupili zapravo određeni doživljaj, iskustvo i to je ono na što trebate biti usredotočeni u čitavom procesu osmišljavanja i izrade pakiranja za svoj proizvod. Za razliku od ostalih oblika grafičkog dizajna – dizajn ambalaže rezultira nečim jako opipljivim. Kupac ambalažu drži u rukama, nosi, osjeća pod prstima i zato je to puno osobnije… na kraju krajeva stotine zaljubljenika snima videe o unboxingu.

Ljudi pogrešno misle da je njihov odlazak u supermarket jedno promišljeno i racionalno iskustvo, a u biti potpuno instiktivno i emocinalno reagiramo tj. odabiremo proizvode što potvrđuju brojne studije provedene o ponašanju kupaca. Naravno postoje neki proizvodi koje ćemo kupiti samo radi njihove funkcije i cijene i tu neće biti bitan toliko sam doživljaj niti emocija. Ali sad ne pričamo o tome…

Studije pokazuju da potrošači u čitavom procesu kupnje u prosjeku pročitaju samo sedam riječi, kupujući instinktivno prema boji, obliku i poznavanju mjesta. Kupce u trgovinama privući će proizvod i kupiti ga odmah s police, bez da ga istražuju, u 64% svih odluka u trgovinama. Vaše pakiranje može igrati veliku ulogu u odabiru vašeg proizvoda nad konkurencijom. I ako razmislite kojim proizvodima ste vjerni vidjet ćete da vam oni prenosi određeni osjećaj tj zbog njih se osjećate bolje kada ih koristite.

Pakiranje i ambalaža je presudna u tom procesu.
Sve što radite za svoj brend treba biti usmjereno na upravo taj doživljaj i emociju.
Ambalaža je dio vašeg brenda, ona je lice proizvoda i u današnjem svijetu niti jedan proizvod
ne bi opstao bez dobro osmišljene i projektirane ambalaže.

Vaše pakiranje je element vaše marketinške strategije, to je produžetak vašeg brenda. Kao i su svim elementima brend komunikacije, i tu trebamo biti dosljedni, koristiti iste elemente kako bi povećali prepoznatljivost i kao i uvijek – trebate misliti o idealnom kupcu tj. osobi kojoj se obraćate. Koliko god ćete inkorporirati svoj stil u nešto (a hoćete pogotovo ako ste mali poduzetnik) svejedno trebate stati i razmisliti na svakom koraku o osobi kojoj je pakiranje namijenjeno. Posao ambalaže nije samo transport – već komunikacija. Uspjeh ili neuspjeh proizvoda ovisi o ambalaži – tako da ona ima težak i odgovoran posao.

 

3 PITANJA

Na tri bitna pitanja morate odgovoriti prije nego što radite dizajn ambalaže/pakiranja.

  1. Kakav je proizvod?
  2. Za koga je namjenjen?
  3. Kako će se proizvod prodavati?

Kupuju li ga u supermarketu? Mali butik? Na liniji?

O pakiranju ćete htjeti razmišljati drugačije ako će se proizvod prodavati putem interneta i isporučivati ​​nego ako će se morati istaknuti od konkurencije na polici velike trgovine. Predmeti koji će se prodavati putem interneta vjerojatno ne bi trebali imati puno dodatnog prostora zbog kojeg bi proizvod mogao zveckati ili se paket saviti. A oni koji će se naći na polici butika morat će upasti u oči kupca okruženog slatkim predmetima u slatkim paketima

UNBOXING

Ovo je dosta bitno da proizvode koji se šalju online i prodaju putem web shopova. Što je danas itekako bitno a obzirom da sve veći broj proizvođaća na to kreće – taj se dio itekako počinje razvijati i dolazit će sve više do izražaja u budućnosti.  Nije svejedno kada dobijete naručeni proizvod u zgužvanoj kuverti ili nekakvom kartonu, onako oblijepljen selotejpom da preživi hrvastku poštu ili u vrećici sa ručkicom i tiskom, logotipom. Ukoliko šaljete svoj proizvod  – podižete mu vrijednost takvim jednostavnim detaljima na transportnoj kutiji – selotejp sa vašim logotipom, naljepnica koja prenosi vrijednosti vašeg brenda, jednostavan tisak na kutiju i slično. Zapravo sve trebate iskoristiti da komunicirate vrijednosti vašeg brenda i da stvarate određeni doživljaj, a naravno da je u vašoj cjenovnoj mogućnosti. Pogotovo danas kada je online prodaja u velikom porastu. POTROŠAČI REAGIRAJU KADA ih brend natjera da OSJETE NEŠTO i to počinje u trenutku kada poštar vama preda paketić (ukoliko se radi o online prodaji).